2015. sze 09.

Elég őrült ahhoz, hogy megváltoztassa a világot

írta: Citromfacsaró
Elég őrült ahhoz, hogy megváltoztassa a világot

photo-1428954376791-d9ae785dfb2d.jpg

Dusan Adamovic és Marco Romcevic, kreatívosok a No Ordinary Agency belgrádi irodájában, míg egy szép napon úgy döntenek, hogy a reklámszakmát 6 hónap pihenőpályára teszik, és elindítják világmegváltó projektjüket, mely során ingyenes kreatív tartalmat szolgáltatnak azok számára, akik kiállnak valamilyen társadalmi ügy mellett. 

A Crazy Enough to Change the World az első nyílt forráskódú kreatív könyvtár, ahol társadalmi célú videókat tesznek közzé. "A könyvtár bárki számára szabadon hozzáférhető és minden munka felhasználása teljesen ingyenes minden társadalmi felelősséget vállaló cég és egyén számára, akik elég őrültek ahhoz (akárcsak mi), hogy azt higgyék meg tudják változtatni a világot." - áll az oldalukon, ahol a tartalom egyelőre még nem elérhető, de hamarabb ott lesz, mint gondolnád, azt írják.

"Keress egy társadalmi problémát, és illeszd hozzá az igényeidnek megfelelő reklámot. Hozzáadhatod a saját zenédet, megváltoztathatod a szerkesztést és módosíthatod a címeket, hogy támogasd az ügyedet. Rengeteg hajléktalan, hátrányos helyzetű, elnyomott, áldozat és éhező ember él a Földön, és mi észre sem vesszük őket. Fordítsd le a saját nyelvedre! Add hozzá a logódat és a védjegyedet! És kezdd el a saját kampányodat a közösségi médián, nyomtatott formában, online vagy TV-n! Vagy csak oszd meg! És nyugodtan nevezz minket őrültnek, de minden munkánk teljesen ingyenes. Szóval mi megcsináltuk a munka oroszlánrészét, és most téged is hívunk, hogy legyél olyan őrült, mint mi. (Mivel kétségtelen, hogy az vagy.) Ne csak kommentelj, hogy milyen király vagy milyen hülyeség ez szerinted! Vedd ki te is a részed és oszd meg a videót a következő hashtagekkel: #crazy enough to change the world #CE2CTV !" - valahogy így hangzik a videó tartalma magyarul, aminek népszerűsítésére buzdítanak mindenkit a belgrádi kreatívosok.

Az Adweek-nek adott interjújukban a fiatal vállalkozók elmondták, hogy a kreatív munkák darabszámában legalább 20-at szeretnének elérni. Ezek között lesznek TV reklámok, online videók, zenés klipek, valamint a közösségi médián megosztható reklám-szenzációk és koncepciók. A részt vevők bevonásánál pedig az a céljuk, hogy globális és lokális szervezeteket is sikerüljön megnyerni azokról a területekről, amiket a videóban is megemlítenek. Nem tesznek különbséget kicsi és nagy szervezetek között, de kiemelik, hogy a nagyoknak nagyobb erejük van a változás elindításában.

A kérdésre, hogy vannak-e már cégek és szervezetek, akik feljelentkeztek a projektre, azt válaszolták, hogy több humanitárius szervezettel tárgyalnak, akik érdeklődtek a kezdeményezés iránt, de nem csak cégek és szervezetek a célcsoport, hanem bárki csatlakozhat, aki szeretne valamilyen ügy mellett kiállni. Mivel a kreatív munkák nagy részét zenés videóklipek formájában szeretnék kivitelezni, így arra számítanak, hogy zenészek is használják majd a videókat, akik így egyszerre harcolhatnak olyan ügyekért, mint a családon belüli erőszak vagy a pedofília, és népszerűsíthetik saját bandájukat és zenéjüket. Hozzátették, hogy munkaadó ügynökségüknek, a No Ordinary Agency-nek, nagyon sok olyan projektje van, ami a zenei világhoz kapcsolódik, és hogy tárgyalnak az MTV Europe-pal és sok más bandával és DJ-vel, akik érdeklődést mutattak a videók iránt. 

Az interjúban a srácok azt is elmondták, hogy ha vége a 6 hónapos projektnek, visszatérnek szakmájukhoz,  de szeretnék életben tartani a projektet és az ilyen típusú kezdeményezéseket reklámügynökségük szerves részévé tenni.

A Crazy Enough to Change the World egy nagyon jó példa arra, hogyan kell non-profit társadalmi vállalkozást (social enterprise) csinálni. Legalábbis az ötlet kreatív és innovatív, a videókat állítólag sokan szeretik, társadalmi probléma pedig van bőven. Ugyan a Facebook lájkok még nem gyűlnek olyan rohamos tempóban, de várjuk ki, hogy mi lesz a vége.

Több ilyenre lenne szükség, hogy elhiggyük, hogy a világ tényleg megváltoztatható. Ha pedig már elég őrült vagy, keress egy ügyet magadnak, vagy legalább oszd meg a videójukat.

Szólj hozzá

kreatív változás társadalom startup ötlet ajanlom közösségi média non-profit társadalmi vállalkozás